Dotyk
Dotyk
Pożądanie, rozkosz, cierpienie to najmocniejsze momenty uświadomienia sobie własnej cielesności, odczucia fizyczności.
Pożądanie, rozkosz, cierpienie to najmocniejsze momenty uświadomienia sobie własnej cielesności, odczucia fizyczności. Na rysunkach Magdaleny Sawickiej zmysłowość przejawia się w strużkach spermy na wargach, w nabrzmiałym penisie, w wilgotnych plamach na dziewczęcych majtkach, w poranionych rękach, w zapłakanych twarzach. Zużyta prezerwatywa staje się przedmiotem sacrum, wartym rysowania. W czytaniu tych rysunków wprost jest łatwość i podnieta. Fakt, że wyszły spod ręki młodej kobiety, budzi chęć stwierdzenia, że to opis jej przeżyć, głos i obraz pokolenia. Ale lepiej czytać głębiej, wejść w metaforyczną warstwę tych opowieści. Artystka mówi, że mimo pozornej dosłowności nigdy nie chodzi wprost o to, co jest narysowane.
Odwaga w pokazywaniu intymności, inności, ułomności, seksu nie jest obliczona na tani efekt, to nie pornografia, to współczesny romantyzm, ciekawość i refleksja nad światem cielesnym jako zamkniętą przestrzenią, nad relacjami miedzy ludźmi – pamiętnik i badania socjologiczne w jednym. Seks i internet pełen seksualnych obsesji, świat pozornie bez tabu, własne doświadczenia i uczucia są podkładem rysunków. Ale artystka dotyka bardziej uniwersalnych tematów. Dokonuje selekcji i metaforycznego zestawienia. Przeprowadza analizę kultury ponowoczesnej, systemu norm, świata pozornie uwolnionego z moralnego gorsetu, gdzie w miejsce zniesionego tabu pojawia się nowe tabu, mistyka i rytualność, podległość, przynależność i poczucie alienacji, zlepek sacrum z profanum, biologia i tajemnica.
Artystka delikatną kreską zapisuje mocne sceny – to już nie aluzja, ale dosłowność, naturalistyczne opisy scen seksu, przemocy, czułości, wyzwolenia, zniewolenia, wstydu, które przecież traktować można wręcz symbolicznie. Nieważne, czy to bardziej subtelna opowieść – zmysłowo rozpuszczone włosy, czy głowa chłopaka zanurzona między udami dziewczyny, czy ostry obraz ze swingersami. Narracja jest ważna, w każdym przedstawieniu kryją się emocje, zmysłowość. Zarzut pornografii nie ma racji bytu. Za Michelem Houellebekiem można by powtarzać: „Jestem realistą. Wszyscy wielcy francuscy poeci romantyczni, na których się wychowałem, byli jednocześnie romantykami i pornografami. Ton moich książek jest po prostu taki, jak moje kulturowe uniwersum”.
Ton rysunków Magdaleny Sawickiej jest osobisty, bo przecież sama stwierdza, że nie ma zbiorowej wrażliwości; co człowiek, to doświadczenia, przemyślenia, uczucia, i nawet czerpiąc inspiracje z globalnej internetowej społeczności, interpretuje zastane interpretacje.
[1]
Touch I, 2016, ink on paper, 19.5 × 14.5 cm
[Price: PLN 700]
[2]
Touch II, 2012, ink and acrylic on paper, 14 × 17 cm
[Price: PLN 700]
[3]
Touch III, 2017, ink on paper, 21 × 12.5 cm
[Price: PLN 700]
[4]
Touch IV, 2018, ink on paper, 16.5 × 15 cm
[Price: PLN 700]
[5]
Touch V, 2017, ink on tracing paper, 29.5 × 21 cm
[Price: PLN 700]
[6]
Touch VI, 2017, ink on tracing paper, 21 × 19 cm
[Price: PLN 700]
[8]
Touch VIII, 2016, ink on paper, 14 × 16.5 cm
[Price: PLN 700]
[11]
Touch XI, 2013, ink on paper, 13 × 18 cm
[Price: PLN 700]
[12]
Touch XII, 2013, ink on paper, 16 × 21.5 cm
[Price: PLN 700]
[14]
Touch XIV, 2016, ink and acrylic on paper, 15 × 19 cm
[Price: PLN 700]
[15]
Touch XV, 2012, ink and tempera on paper, 15 × 16.5 cm
[Price: PLN 700]
[16]
Touch XVI, 2012, ink and tempera on paper, 15 × 16.5 cm
[Price: PLN 700]
[18]
Touch XVIII, 2017, ink on paper, 14.5 × 19 cm
[Price: PLN 700]
[19]
Touch XIX, 2013, ink on paper, 17 × 17 cm
[Price: PLN 700]
[20]
Touch XX, 2012, ink and tempera on paper, 14 × 14 cm
[Price: PLN 700]
[23]
Touch XXIII, 2016, ink and tempera on paper, 12 × 18 cm
[Price: PLN 700]
[26]
Touch XXVI, 2013, ink and tempera on paper, 24 × 20.5 cm
[Price: PLN 700]
[27]
Touch XXVII, 2013, ink and tempera on paper, 24 × 20.5 cm
[Price: PLN 700]
[28]
Touch XXVIII, 2017, ink on paper, 20.5 × 16.5 cm
[Price: PLN 700]
[29]
Touch XXIX, 2017, ink on paper, 20 × 14 cm
[Price: PLN 700]
[30]
Touch XXX, 2017, ink on paper, 21 × 15 cm
[Price: PLN 700]
[31]
Touch XXXI, 2012, ink and tempera on paper, 12 × 16 cm
[Price: PLN 700]
[32]
Touch XXXII, 2012, ink and tempera on paper, 12 × 16 cm
[Price: PLN 700]
[33]
Touch XXXIII, 2018, ink on tracing paper, 15 × 11 cm
[Price: PLN 700]
[36]
Touch XXXVI, 2017, ink on paper, 15 × 20 cm
[Price: PLN 700]
[39]
Touch XXXIX, 2017, ink and acrylic on paper, 15 × 17.5 cm
[Price: PLN 700]
[44]
Touch XLIV, 2017, ink on tracing paper, 21 × 15 cm
[Price: PLN 700]
[47]
Touch XLVII, 2014, ink and tempera on paper, 14 × 14 cm
[Price: PLN 700]
[49]
Touch XLIX, 2018, ink and crayon on paper, 14 × 12 cm
[Price: PLN 700]
[52]
Touch LII, 2014, ink on paper, 17 × 23 cm
[Price: PLN 700]
[53]
Touch LIII, 2017, ink on paper, 21 × 15 cm
[Price: PLN 700]
[59]
Touch LIX, 2017, ink and acrylic on paper, 14.5 × 15.5 cm
[Price: PLN 700]
[60]
Touch LX, 2018, ink and crayon on paper, 11 × 14 cm
[Price: PLN 700]
[61]
Touch LXI, 2018, ink on paper, 18 × 14 cm
[Price: PLN 700]
[64]
Touch LXIV, 2018, ink on paper, 18 × 12 cm
[Price: PLN 700]
Dotyk
Nasza ciekawość twórczością Magdaleny Sawickiej trwa od dobrych kilku lat. Zaintrygowani rysunkami młodej artystki, wówczas studentki ASP, jeździliśmy na spotkania z nią do Krakowa. Przeglądając teczki rysunków, myśleliśmy, że nie może już być lepiej. Zachwycaliśmy się świetną kreską i repertuarem motywów. Każdy kolejny plik rysunków był dla nas zaskoczeniem, kolejnym zachwytem. I tak to trwa. Nawet teraz prezentując tę pierwszą indywidualną wystawę prac Magdaleny Sawickiej, już myślimy o następnej.
W dniach 21 - 23 zapraszamy do Galerii ART na pokaz rysunków Magdaleny Sawickiej połączony z premierą katalogu Dotyk.