Film

Małgorzata Czyńska Tekst: Małgorzata Czyńska

Dobrze wiem, jak to wygląda. Młoda dziewczyna siedzi przy restauracyjnym stoliku. Za młoda na takie samotne przesiadywanie w restauracji. Pewnie więc na kogoś czeka. Tak, czekam.

Katarzyna Karpowicz Katarzyna Karpowicz

Pewnie na mężczyznę, przecież nie na koleżankę. Na mężczyznę, nie na chłopaka. Żaden chłopak tu nie przesiaduje, wiadomo. Czekam na mężczyznę.

Staje w drzwiach, a mnie zamiera serce, podchodzi do stolika, siada. Wszystko jasne. Kobieta przy stoliku obok omiotła nas pogardliwym spojrzeniem. Jej partner wbił wzrok w swój talerz. Dobrze wiem, jak to wygląda.

Pamiętacie tę nowelę Park Monceau z filmu Zakochany Paryż? Tę, w której grają Nick Nolte i Ludivine Sagnier?

Zapada zmierzch. Claire i Vincent spotykają się na ulicy. On przyjechał autobusem, ona przyszła przed nim, czekała niecierpliwie. Biegną do siebie jak kochankowie młodzi. W każdym razie ona młoda, bo on w mocno średnim wieku. Ale wiadomo, starsi mężczyźni przy młodych dziewczynach dostają skrzydeł. Tak to wygląda.

Vincent: Claire, przepraszam, szybciej nie mogłem.

Claire: Mówiłam, żebyś jechał metrem.

Vincent: Nie sądziłem, że zadzwonisz.

Claire: Może nie powinnam.

Vincent: Co masz na myśli? Już tak daleko zabrnęliśmy?

Claire: Nie wiem.

Vincent: Zaczekaj, nie ufasz mi? (obejmuje Claire, spogląda jej w oczy).

Idą szybko, przekomarzają się, co chwilę chwytają się za ręce, tulą się do siebie. Ona mówi, że boi się, co będzie, jak Gaspar się obudzi i jej nie zobaczy. Bo czuje, że Gaspar rządzi jej życiem. Vincent radzi, żeby odpuściła, to będą mogli częściej się widywać.

Claire: Tyle marzyłam o tym dniu, a teraz czuję się winna.

Vincent: Winna? Nie, nie, nie. Przynajmniej spróbujmy. Niech Gaspar będzie balonikiem, a nie kamieniem u szyi.

Claire: Ja byłam kamieniem?

Vincent: Moja maleńka, nie byłaś kamieniem. Byłaś sterowcem. Idź i baw się dobrze, kiedy ostatnio byłaś w kinie?

Claire to jego córka, a Gaspar jest synem Claire. Tak to wygląda.

Nie wiem, dlaczego przywołuję w tym momencie tę właśnie scenę. Po prostu w młodości naoglądałam się filmów. A właściwie wiem: szukam przykładów na to, że rzeczy czy zdarzenia często wyglądają inaczej, niż w istocie są.

Moja historia też jest filmowa. Jest jak z filmu Południe (El Sur) Víctora Erice.

Siedzę w restauracji, chociaż nie pasuję do tego miejsca. Czekam na mężczyznę. Na jego widok zamiera mi serce. Wiem, jak to wygląda. Ale trzeba zobaczyć ten film.



Wybrane prace

    • Spotkanie w Figon (Judiones de la granja)

      • Medium: Oil on Canvas
      • Size: 100 x 120 centimeters
      • Price: PLN 38000

    zobacz obraz kup obraz

    • Lightness

      • Medium: Oil on Canvas
      • Size: 130 x 130 centimeters
      • Price: PLN 35000

    zobacz obraz kup obraz

zobacz wszystkie