Darek Pala. Malarstwo
Najnowszej wystawie Darka Pali w Galerii Art towarzyszy monumentalne wydawnictwo: 240 stronicowy album zatytułowany Darek Pala. Malarstwo. To pierwsza w historii galerii tak obszerna monografia współpracującego z nią malarza. Zawiera reprodukcje ponad 300 obrazów namalowanych przez artystę od połowy lat osiemdziesiątych, kiedy był uczniem częstochowskiego Liceum Plastycznego, do ostatnich prac z roku 2005 wykonanych w pracowni na Florydzie. W książce znajdziemy także esej otwierający Wojciecha Tuleyi, krytyczny tekst o twórczości malarza napisany przez Bogusława Deptułę i drobiazgowe kalendarium życia i twórczości artysty. Malarstwo Darka Pali autorzy katalogu podzielili na siedem rozdziałów/gatunków:
- Obrazki z życia czyli sceny rodzajowe, kawiarnie, bary, kąpiele.
- Wazony, gatunek wyprowadzony przez Darka z martwej natury, któremu nadał samodzielność.
- Portrety, uproszczone, dekoracyjne wizerunki głów ukazanych najczęściej z profilu.
- Drewno, mało znane w Polsce malarskie kompozycje na podłożu z drewnianych listewek.
- Martwa natura, z owocami egzotycznymi, symbolem marzeń o egzotycznej przygodzie.
- Akwaria, czyli realizacja marzeń o tropiku, wodne miniatury malowane już na Florydzie pod wpływem fascynacji fauną i florą morską.
- Ręczniki, ciąg dalszy snu o tropikach. Kompozycje plażowe, „rzuty z góry” na opalających się na wielobarwnych ręcznikach.
Książkę zamyka rodzaj osobistego kalendarium. Nie jest ono bowiem zapisem wyłącznie faktograficznym. Znajdziemy w nim wypowiedzi i wspomnienia Darka z różnych okresów życia, fotografie z czasów szkolnych i okresu „warszawskiego boomu na Palę” z lat 90., opisy kolejnych wystaw i znajomości z kolekcjonerami. Kalendarium zapoznaje nas z kolejnym mieszkaniami Darka, jego ulubionym restauracjami, przyjaciółmi, dziewczynami. Dowiadujemy się kiedy Darek poznał przyszłą żonę i w którym roku po raz pierwszy pokazał swoje prace na targach St’Art w Strassburgu.
Książka Darek Pala. Malarstwo łączy cechy dzieła krytycznego z pełną emocji opowieścią o życiu i twórczości najmodniejszego malarza warszawskich lat 90., którego sztuka jest najlepszym dokumentem stylu i gustu początku polskiego kapitalizmu.