To nie bajka

Małgorzata Czyńska Tekst: Małgorzata Czyńska



Julia Medyńska

Postać wyłania się z mroku i w mroku ginie.

Dramatyczne ujęcie, dramatyczne światło i dramatyczny nastój określają każdy obraz, każdą scenę. Właśnie: scenę. Zadaniem Julii Medyńskiej malarstwo jest formą spektaklu.

Na taki sposób myślenia o obrazie z pewnością zaważył jej pierwszy wyuczony zawód – aktorstwo; patrzenie planami, kadrami, próba ekspresji. Woli opowiadać własne historie niż odgrywać role w cudzych.

Julia Medyńska Julia Medyńska

Najpierw jest czerń, czarne tło.

Malarka – reżyserka zamalowuje na czarno czyste płótno. Potem wyciera je, żeby wydobyć światło. Dopiero wtedy kładzie kolory.

Historie, które dzieją się na płótnie chwilami mrożą krew w żyłach: nadzy ludzie, chyba dzieci, z głowami zajętymi przez ogień, niczym gorejące pochodnie. Czy ich włosy zajęły się przy niewinnej i nieostrożnej zabawie zapałkami, czy ktoś je podpalił w akcie sadyzmu, kary, zemsty, głupoty?

Inny obraz: skulona postać na pierwszym planie, a w tle dom, w którym właśnie doszło do eksplozji. Czy ta postać to ocaleniec, czy podpalacz?

Albo scena nad rzeką: kobieta trzyma dziecko nad nurtem wody, wyjmuje je z toni. Albo raczej próbuje utopić.

Julia Medyńska Julia Medyńska

Niejednoznaczność. Niepokój i zagadka.

Jest w tych opowieściach sporo klisz narzuconych przez baśnie. Dobra piastunka wabiąca dzieci w głąb lasu, może okazać się tą złą - czarownicą, babą jagą, pod spojrzeniem której człowiek zamienia się w kamień, albo pędzi lata na usługiwaniu starusze.

Kto jest dobry, kto zły? I czy zło zawsze zwycięża? Te obrazy to nie bajki dla dzieci, więc mamy tu już pewność, że nie zawsze, nie w każdych okolicznościach.

Nie dajmy się zwieść pięknemu zachodowi słońca. W jego świetle rozgrywają się okrutne sceny. A malarka – reżyserka mówi: Moje obrazy są otwarte na interpretacje. Nie chodzi mi jedynie o budowanie nastroju grozy. W tle często pobrzmiewa czarny humor. W spektaklu, jakim jest obraz, potrzebne są różne emocje.

Naładowany emocjami spektakl ma swoje składowe: dramatyczną grę postaci – ich ekspresyjne gesty, kontrasty mroku i ekstremalnego światła.

Pracownia malarska sąsiaduje z domem rodzinnym artystki. Polska wieś, bardziej nawet wygodne odludzie, enklawa ciszy i spokoju. Oba budynki stoją nad jeziorem, na horyzoncie pas łąki, dalej las.

Z pracowni widać dom, wieczorem światełka w oknach, jak w bajce.

Zmierzch nad jeziorem, potem ciemność i czerń.

Przedstawianie czas zacząć.



Wybrane prace

    • Still Life With Fish Head and Rat

      • Medium: Oil on Canvas
      • Size: 50 x 60 centimeters
      • Price: PLN 14000

    zobacz obraz kup obraz

    • Water Play

      • Medium: Oil on Canvas
      • Size: 25 x 30 centimeters
      • Price: PLN 5000

    zobacz obraz kup obraz

zobacz wszystkie