Partytury na ludzi

Wojciech Tuleya Tekst: Wojciech Tuleya



Szkic, studium to jeden z etapów pracy artysty. Nim powstanie ostateczna wersja dzieła, potrzebne są wstępne rysunki poszczególnych postaci, przedmiotów, pejzażu. Dzieło powstaje dopiero z połączenia tych składników. Theodore Gericault, żeby namalować Tratwę Meduzy, zbudował miniaturową tratwę z figurkami rozbitków, którą szkicował kilkadziesiąt razy, oświetlając ją z różnych stron. Edgar Degas swoje tancerki lepił z wosku. Po jego śmierci odkryto w pracowni ponad siedemdziesiąt woskowych lal.

Mikołaj Kasprzyk
Mikołaj Kasprzyk Mikołaj Kasprzyk

Dorobek Mikołaja Kasprzyka to nie tylko kilkaset namalowanych obrazów. To także wiele tysięcy fotografii. Kasprzyk, jak wielu mu współczesnych artystów, pracę nad obrazem rozpoczyna od zrobienia zdjęć. Stara się tak uchwycić sylwetkę modela, aby po uproszczeniu nadawała się do przeniesienia na płótno. Rolę fotografii w jego sztuce można porównać do tej, jaką w renesansie odgrywał rysunek przygotowawczy – disegno.

Mikołaj Kasprzyk

Fotografia, nawet tak studyjna jak fotografia Kasprzyka, utrwala bałagan świata, przypadkowy gest. To tylko czyściec, przez który należy szybko przejść do obszarów uporządkowanych, czyli obrazu. Kasprzyk jako model, fotograf, kostiumolog jest żywiołowy, rozrzutny, ludzki. Potem, kiedy zaczyna malować, staje się chłodny, skupiony.

Mikołaj Kasprzyk

Gdybym nie widział Mikołaja w pracowni podczas jego sesji fotograficznych, przebierania się i pozowania do zdjęć, nigdy nie domyśliłbym się, ile pasji jest w tej pracy. Ale Mikołaj nie ceni tych fotografii. Według niego to tylko sekret warsztatu, śmieć, którego nie warto pokazywać. Prawda i piękno są w obrazach, w jego własnym Quattrocento.



Wybrane prace

zobacz wszystkie