Wystawy
-
Maj 2024
Saligia
Julia Medyńska mówi o sobie, że jest reżyserką swoich obrazów. Zresztą teatralne czy filmowe nawiązania są w jej malarstwie bardzo czytelne, lubi wybierać kadry z filmów, przerabiać je po swojemu.
-
Marzec 2024
Cuentacuentos
Katarzyna Karpowicz właśnie pokazuje nam wystawę inspirowaną Hiszpanią, jej sztuką, kolorytem i światłem, a przede wszystkim stylem życia. Zachwyca się malarstwem El Greca i zachwyca się byciem we wspólnocie, tolerancją, gestami bliskości, celebrowaniem chwili, całym tym rozsmakowaniem się w codzienności.
-
Lipiec 2023
Nieistnienie
Z woreczka z kolorowymi szklanymi kulkami chłopiec zwykle wybierał tę czarną, obracał ją w dłoni niczym przepowiednię. Zła wróżba, powiedzieliby dorośli, gdyby wiedzieli. Czarny kolor nie pasuje do dzieciństwa.
-
Grudzień 2022
Zaćmienia
Zazwyczaj po dobrych obrazach spodziewamy się olśnienia, odkrycia przed nami czegoś, czego sami tak wyraźnie nie byliśmy w stanie dostrzec. Czy zaćmienie może być olśnieniem? Warto sprawdzić!
-
Grudzień 2022
Rzymskie wakacje
Rzymskie wakacje w środku zimy? Krzysztof Kokoryn spełnia marzenia o słońcu, pięknie i włoskim stylu życia. Zamiast biletu na samolot seria rzymskich obrazów.
-
Maj 2022
Pieśń miłosna
Jacek Łydżba kocha, pragnie miłości, maluje głód uczucia, maluje stan uniesienia. W każdym kobiecym portrecie zamyka kosmos uczuć, doświadczeń, obietnic. Na kartach z zapisem nutowym dziesiątki kobiecych twarzy, a każda jest twarzą ukochanej, do niej bije serce malarza i widza.
-
Luty 2022
Maurin
W malarstwie Katarzyny Karpowicz uczucia i marzenia, literatura i kino, rzeczywistość i nierzeczywistość łączą się ze sobą w uwodzicielskiej narracji, pełnej subtelnego dowcipu i lekkiej nostalgii.
Życie jest gdzie indziej, może w obrazie.
-
Październik 2021
Taniec nad jeziorem
Na spotkanie z malarką Julią Medyńską pojechaliśmy aż do Międzyrzecza, w samym środku lata. Gnała nas niepohamowana ciekawość. Wiedzieliśmy niewiele, tyle tylko, że niedawno po latach spędzonych w Berlinie i Nowym Jorku, nagle wylądowała właśnie w Międzyrzeczu, że była aktorką. Wszystko wyglądało bardzo intrygująco i tajemniczo.
-
Lipiec 2021
Studium kumulacji bodźców
Człowiek spoza środowiska, naturszczyk, amator, samouk, jak zwał, tak zwał. W każdym razie artysta nieprofesjonalny, który zapragnął zmierzyć się z profesjonalnym światem sztuki. Bo kto powiedział, że brak formalnego wykształcenia stanowi tu jakąś przeszkodę?
-
Czerwiec 2021
Obraz – okno
Prezentacja prac Łukasza Majcherowicza z cyklu „Okna” to kolejna już wystawa bez publiczności w Galerii Art. Po roku życia w izolacji, po „roku, którego nie było” po miesiącach pełnych lęku, smutku i nadziei, te obrazy, osobiste zapisy emocji artysty, nabierają uniwersalnego charakteru – w nich, jak w lustrach czy oknach, odbijają się nasze uczucia.
-
Maj 2021
Buchalteria wyobraźni
Poszukiwania prajęzyka języka jaki znamy wydawały się do tej pory zakończone, żeby nie powiedzieć zamknięte, bo brak nowych zabytków piśmiennictwa czy epigrafiki był równoznaczny z brakiem nowych źródeł badawczych do poznawania pierwotnych form komunikacji.
-
Listopad 2020
Szczeliny koloru
Trzeba napisać wprost: ręka aż się rwie do tych obrazów. Chciałoby się ich dotknąć, przeciągnąć dłonią po gładkim lśniącym pasie farby, jak po lakierze luksusowego samochodu albo drzwiach dizajnerskiej lodówki, przypadkiem zawadzić o chropawą powierzchnię i poczuć więcej, głębiej, pogrzebać w zbrużdżeniach koloru jak w stwardniałej plastelinie.
-
Sierpień 2020
Srebrzysta
W malarstwie Katarzyny Karpowicz sztuka i medycyna splatają się w nierozdzielną magiczną opowieść, medycyna staje się magią, a osobiste doświadczenie choroby i powrotu do zdrowia czyni opowieść wzruszająco prawdziwą.
-
Lipiec 2020
Bogowie z Minecrafta
Niech żyją zmysły, niech trwa ekscytacja! W orszaku Dionizosa nie ma miejsca na nudę, zniechęcenie, niemrawość. Co więcej, każdy znajdzie tu miejsce: zatopi się w rozradowanym tłumie albo wysunie na czoło, żeby zachwycać innych i samego siebie.
-
Kwiecień 2019
Pretekst tango
Tematem tej wystawy jest tango, najbardziej zmysłowy taniec świata. Uwodzicielski, seksowny, przepełniony pożądaniem i zazdrością, żądzą władzy i chęcią podporządkowania sobie partnera, ale też tęsknotą za bliskością i miłością. Ona i on, i ta historia, która się dzieje między nimi na parkiecie przez kilka chwil.
-
Grudzień 2018
Niebieskie szkiełko
U Katarzyny Karpowicz obraz zawsze wynika z głębokiego przeżycia rzeczywistości, z obserwacji i odczuć. Z pozoru odrealniona scena wypływa ze zdarzeń, spotkań, rozmów. Z życiowych doświadczeń biorą się kolejne malarskie cykle.
-
Listopad 2018
Meander
W malarstwie Łukasza Majcherowicza stale powraca motyw labiryntu. Z każdym obrazem artysta zagłębia się w wędrówkę po swojej podświadomości, po manowcach rzeczywistości. Stara się zrozumieć siebie i świat. Stawia pytania, nie udziela odpowiedzi.
-
Wrzesień 2018
Dotyk
Ton rysunków Magdaleny Sawickiej jest osobisty, bo przecież sama stwierdza, że nie ma zbiorowej wrażliwości; co człowiek, to doświadczenia, przemyślenia, uczucia, i nawet czerpiąc inspiracje z globalnej internetowej społeczności, interpretuje zastane interpretacje.
-
Marzec 2017
Różowa chmura
Malarstwo Beaty Murawskiej jest tak mocno osadzone w tradycji koloryzmu, tyle z niego czerpie, że skłania do szukania analogii, do cytowania klasyków gatunku.
-
Marzec 2016
Późne objawy śmierci
Rozważania na temat śmierci i sztuki. Łukasz Huculak przez długi czas uważał, że w powadze czaszki – tej koronie martwej, natury jest nieuchronnie jakaś groteska. Długo traktował malowanie czaszek jako ćwiczenie warsztatowe, medytacyjne. Aż motyw nabrał mocy, a obraz właściwego stanu skupienia. Egzystencjalny ciężar i chłód konstruktywizmu stopiły się w obraz.
-
Kwiecień 2014
Skutki kolorów
Zawroty głowy, przyspieszone bicie serca, oszołomienie czy halucynacje to rodzaj zaburzenia zwanego syndromem Stendhala, powstającego u wrażliwych osobników na widok dzieł sztuki i zabytków stłoczonych w obrębie małej przestrzeni.
-
Grudzień 2013
Rafy koralowe, czyli Dwadzieścia tysięcy mil podmorskiej żeglugi
Obrazy Krzysztofa Pająka zaczynają się tam, gdzie zaraz skończy się światło. Najpierw jest zanurzenie w otchłań – wielki błękit, granat – prawie czerń, ciemność. Potem doznanie zupełnie nowego świata raf koralowych. Olśnienie, bajka, sen na jawie, pulsacja koloru, zmysłowość, zupełnie inna niż na powierzchni.
-
Listopad 2012
Układ wyżowy
Mnie frapują przede wszystkim zgeometryzowane obiekty w wyrazistych kolorach, jakie wyłaniają się z gęstej materii tła, przebijają się przez nią, usiłując „wydostać” na powierzchnię.
-
Maj 2012
Obrazy we wnętrzach
Większość obrazów, które pokazujemy na tej wystawie, raczej nie zmieści się w Państwa domach. Nie ma tu płócien o boku krótszym niż dwa metry. Na ośmiuset metrach kwadratowych udało się nam zmieścić zaledwie trzydzieści osiem obrazów. Sam Cykl XXV liczy ponad trzysta dzieł. Edward Dwurnik namalował większość z nich w ciągu sześciu lat. Prawie pięćdziesiąt wielkoformatowych płócien rocznie! A jednocześnie kontynuował inne cykle malarskie.
-
Maj 2012
W świetle drzew, w kolorze koralowców...
Drzewa – koralowce. Kolorystycznie egzotyczne w polskim pejzażu, lecz o kształtach kojarzących się znajomo, mazowiecko niemalże... Zjawiskowe niby-wierzby. Jarzące się wewnętrzną energią artefaktowe organizmy. Barwna kolonia świetlistych quasi botanicznych okazów.
-
Grudzień 2011
O Matko!
Jacek Łydżba traktuje religijne symbole bez buntu czy osobistej niezgody, ale też bez zbytniego reżimu. Jak na rasowego artystę przystało, ma swoją wizję, swoją ekspresję. Bierze te gotowe gipsowe figurki i ubiera je w szaty o mocnych, wyrazistych kolorach, podkreśla ich piękno i kicz.
-
Grudzień 2011
Przyśniło mi się
Pracownia pełna obrazów – z życia, ze snów. Zamiast koncypowania – intuicja. Nic nie trzeba wymyślać na siłę, bo tematy, pomysły przychodzą same. Najczęściej we śnie. Codzienne życie znajduje odbicie we śnie, sen przegląda się w obrazie.
-
Sierpień 2011
Idea ukryta w rzeczach
Budynki, budowle, obiekty. Zakotwiczone w naszej pamięci, w myśleniu o miastach, peryferiach, w obrazach z podróży, w widzeniu wiejskiej drogi, brzegu morza, tarasu, podwórka. Chropawość betonu, zapach drewna, cynober cegły, kolor neonu. Dom, pałac, fabryka, dworzec. Altana w parku, brama wjazdowa, basen, trampolina, stacja benzynowa. Światło padające na podłogę, ściany, asfalt szosy. Zakodowane widoki, krajobrazy dopełnione architekturą.
-
Maj 2011
Chodźmy spać!
Skuleni na gołej ziemi, pod granatowym niebem, ukołysani ciszą nocy, bohaterowie obrazów Kasi Karpowicz, są spokojni i bezpieczni – zamknięci w swoim świeci snów. Refleksyjne, oniryczne obrazy, mają swoją symboliczną głębię, rytm spokojnego oddechu uśpionej dziewczyny, mężczyzny, zwierzęcia.
-
Kwiecień 2011
Orbitowanie
Dla poszukiwaczy nowych miejsc, wrażeń i odlotów. Dla koneserów sztuki i imprezowiczów. Wystawa Jacka Łydżby w Soho Factory, najmodniejszym miejscu na warszawskiej Pradze, to zaproszenie do wejścia na energetyczną orbitę malarstwa. Łydżba uwodzi bezczelnym kolorem i ulubionym repertuarem motywów. Szykuje się zlot pięknych rowerzystek, kultowych samolotów i watahy wilków. Na jeden wieczór wielka postindustrialna hala wypełni się obrazami, fanami i fankami Jacka. Gości wernisażu od ziemi oderwie piwo Gniewosz i muzyka live.
-
Marzec 2011
Obiekty
Idąc tym tropem na osobnych ścieżkach Joanny Pałys, porusza wyobraźnię zanikający rytm ”Nokturnów” i tak dziwnie harmonizująca z kosmiczną niemal przestrzenią zygzakowata linia taśmociągów, zastanawia melancholia monumentalnej i dość tajemniczej architektury ostatnio malowanych „Obiektów”. Ta szczególna malarska wrażliwość nadaje tym obrazom dużą siłę wyrazu, a ten szczególny sposób widzenia świata czyni z tego malarstwa jedną z ciekawszych pozycji w młodej sztuce polskiej.
-
Styczeń 2011
Stan po 23 latach (Bogna Gniazdowska & Mikołaj Kasprzyk)
Jak wygląda ”Stan po 23 latach” wspólnego życia i osobnego malowania można się przekonać odwiedzając wystawę Bogny Gniazdowskiej i Mikołaja Kasprzyka w częstochowskiej Konduktorowni. Oboje artyści wierni sobie – zachowują odrębność swojej sztuki.
-
Styczeń 2011
Stan po 23 latach (Mikołaj Kasprzyk & Bogna Gniazdowska)
Jak wygląda ”Stan po 23 latach” wspólnego życia i osobnego malowania można się przekonać odwiedzając wystawę Bogny Gniazdowskiej i Mikołaja Kasprzyka w częstochowskiej Konduktorowni. Oboje artyści wierni sobie – zachowują odrębność swojej sztuki.
-
Listopad 2010
Cały ten Jazz
Portrety muzyków, bandów, instrumentów w wykonaniu Krzysztofa Kokoryna można ogladać w ramach Festiwalu Jazzowego w Leverkusen koło Kolonii. Kokoryn jest świetny w przekładaniu dźwięków, rytmu, atmosfery koncertu na język obrazu.
-
Marzec 2010
Bezsenność
Kiedy prowincjonalna Częstochowa układa się do snu, zamknięty w swojej kawalerce malarz musi malować - cierpi na bezsenność. Maluje metropolię, światła wielkiego miasta, które nigdy nie zasypia.
-
Maj 2009
Nieokiełznany sen nocy letniej
Po ubiegłorocznej retrospektywnej wystawie w bielskiej BWA Krzysztof Kokoryn znowu dostał do dyspozycji przestrzeń, która pozwoliła mu zaszaleć. Tym razem na Słowacji, w Liptowskim Mikulaszu, w Galerii Michala Bohuna.
-
Maj 2009
Pocałujemy się w usta
Wolę malować z fotografii. Jesteśmy otoczeni zdjęciami, ludzie pstrykają zdjęcia komórkami właściwie bez przerwy. Taki jest nasz świat, ten świat mnie interesuje.
-
Lipiec 2008
Pozytywne wibracje
Gitarzyści i bębniarze, dzikie zwierzęta, zielona trawka i splątane gaje, a do tego niezła ilość alkoholu (a raczej wspomnienie po nim) – flaszki z kolorowymi nalepkami i energetyczna porcja muzyki. Tak pełnego przeglądu twórczości Krzysztofa Kokoryna chyba jeszcze nie było – w lipcu 2008 roku Galeria BWA w Bielsku – Białej zaprezentowała całe spektrum działalności artysty.
-
Czerwiec 2008
Spotkałem się z kolegą... (Darek Pala & Szymon Parafiniak)
Dzień na plażach Miami, noc w jazzowych klubach. Mocne koktajle i totalny odlot. Darek Pala i Szymon Parafiniak spotykają się na w wystawie w Cafe Kulturalna.
-
Kwiecień 2008
O obrotach barw
Koncentryczne okręgi o różnokolorowych odcinkach, zazębianie się barw , świetlistość, wrażenie wirowania i kalejdoskopowa zmienność – geometryczne kompozycje Małgorzaty Jastrzębskiej wyrastają z doświadczeń wielkich abstrakcjonistów XX wieku – Roberta i Soni Delaunay, Francisa Picabii, Frantiska Kupki. W jej obrazach kolor jest formą i tematem, a świetliste sfery – fiolet i żółcień, róż i zieleń, czerń i biel rozkładają się według rygorystycznej konstrukcji.
-
Styczeń 2008
Inwentaryzacje
Sztuka Jolanty Wagner jest równocześnie archetypowa i nowoczesna. Pierwotne jest w niej monotonne kobiece tkanie rysunków – pajęczych sieci, mechaniczne z pozoru zapisywanie zdarzeń, myśli i przedmiotów, w czytelnych porządkach i układach.
-
Wrzesień 2007
Kalejdoskop (Pod Schodami)
Małgorzata Jastrzębska odrzuciła miękką malarskość orfizmu. Jej formy mają ostre krawędzie – widać, że przy malowaniu używa taśmy, żeby rozgraniczenie płaszczyzn koloru było jednoznaczne, stanowcze. Mimo że maluje miękkim pędzlem i farbami olejnymi, osiąga efekt, jakby używała cyrkla i skalpela. Na stole w jej pracowni leżą podręczniki do fizyki i matematyki.
-
Lipiec 2007
Fabrique en Pologne a la francaise
Na co dzień butik z modą, gadgetami, muzyką i prasą, okresowo przekształca się w galerię – lipcowa wystawa obrazów Tomka Karabowicza w paryskim concept store Mateusza Korczyńskiego to kolejna odsłona sztuki polskiej.
-
Lipiec 2007
Europa w sepii
Kilka lat temu mój znajomy, kolekcjoner sztuki współczesnej i pamiątek historii, pokazał mi swoje ostatnie trofeum, odkupione od wiedeńskiego antykwariusza. Był to zbiór starych fotografii. Przez kolejne wieczory oglądaliśmy je przez lupę, skanowaliśmy, żeby uzyskać maksymalne powiększenia, wypatrzyć na nich wszystkie szczegóły. Było w tym trochę zabawy, ale też chęć rozwiązania zagadki.
-
Grudzień 2006
MMVI
Tytułem tej wystawy jest liczba. MMVI to, zapisany za pomocą cyfr rzymskich rok 2006. Chociaż MMVI to data powstania wszystkich prezentowanych na tej wystawie obrazów, to desinteressment ich twórcy dla wszelkich spraw roku 2006 jest stanowcze i programowe.
-
Czerwiec 2006
Obraz jest świętem
Krzysztof Kokoryn ma maniery anarchisty. Chociaż jego obrazy kochają europejscy yuppies, nigdy nie dałby się takiemu zaprosić na elegancką kolację. Zawsze wybierze piwo w tanim pubie w towarzystwie studentów i kolegów z Akademii, tych wyklętych i nierozumianych przez mieszczan.
-
Grudzień 2005
Plaże Sanibel
13 lat temu Darek Pala po raz pierwszy przekroczył próg prowadzonej przeze mnie galerii. Był wtedy świeżym absolwentem krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. To, co Darek wówczas malował, idealnie pasowało do dynamicznych lat 90. - był ich kronikarzem i dekoratorem. To był czas jego największych sukcesów komercyjnych i towarzyskich.
-
Listopad 2005
Prowincjonalia
Wzdychamy do prowincji. Życia toczącego się powoli. Szczęścia skromnego i cichego. Prowincja doskonała istnieje w książkach Brunona Schulza i Williama Faulknera. Podczas podróży, przez chwilę, wydaje nam się, że widzimy ją z okien pociągu.
-
Czerwiec 2005
The way young lovers do
Punktem wyjścia dla malarstwa Agnieszki Sandomierz i wielu jej rówieśników jest nowy pop-art. Widać to w kadrach jej obrazów, w ich rzeczowości i zwyczajności. Jednak obrazy Agnieszki przekraczają granice bezosobowego pop-artu. Raczej omijają niż przełamują jego rygory.
-
Maj 2005
Weduty
Maria Kiesner maluje weduty. Weduta to klasyczny gatunek malarstwa, którego przedmiotem jest pejzaż miejski i architektura. Ale obrazy Marii Kiesner mówią o tym, że architektura jest nie tylko wokół nas. Ona jest także w nas.
-
Marzec 2005
Gry barwne
Zofia Matuszczyk-Cygańska ukończyła właśnie 90 lat. Ale wystawa Gry barwne nie jest okolicznościowa laurką. Mimo, że to tylko jedna z trzystu wystaw, w których artystka brała udział, jest jednak wystawą wyjątkową.
-
Grudzień 2004
Partytury na ludzi
Szkic, studium to jeden z etapów pracy artysty. Nim powstanie ostateczna wersja dzieła, potrzebne są wstępne rysunki poszczególnych postaci, przedmiotów, pejzażu. Dzieło powstaje dopiero z połączenia tych składników.
-
Maj 2004
Nell' ombra del Sud
Malarstwo Katarzyny Castellini nie jest już reportażem z podróży do Włoch. A kiedyś było. Dziwny to był jednak reportaż. Artystka jest inteligentną obserwatorką, zarejestrowała w swoich obrazach wiele scen i typów o włoskiej proweniencji.
-
Marzec 2004
Możliwość istnienia przedmiotów nieistniejących
Darek Mlącki, najbardziej rozchwytywany specjalista od malarstwa ściennego i trompe l’oeil, kończył właśnie zlecenie w jednej z podwarszawskich rezydencji. Malował freski w budynku pływalni. Nagle ktoś niechcący potrącił wiaderko i buraczkowa farba rozlała się na piękny, sprowadzony z Włoch, trawertyn. To była katastrofa.
-
Październik 2003
Obrazy dziecinnie proste
Obrazy Anny Podlewskiej - dla jednych hermetyczne, dla innych spontaniczne i dziecinnie proste. Możemy pogubić się w domysłach, co jest na tych obrazach, albo przyjąć je takimi, jakie są.
-
Sierpień 2003
Tulipanowa gorączka
Pierwsze tulipany zobaczyłem w 1992 roku, w małym pubie w Podkowie Leśnej. Wisiały w mrocznym korytarzu, pomiędzy kuchnią a toaletą. Obok siedział smutny szatniarz. Nawet nie zauważył, że tuż obok niego otwierają się wrota raju.
-
Maj 2003
Dziewczyny
Adam Korszun lubi malować portrety. Ich bohaterkami są Dziewczyny – bliższe i dalsze znajome artysty, przyjaciółki, mieszkanki Białej Podlaskiej. Adam przeprowadza w swoim mieście nieustający casting.
-
Marzec 2003
Wybrał, ułożył, sekret...
Nie mogę zapomnieć pierwszej wizyty Łukasza w galerii. Dwa lata temu wszedł tutaj z ulicy z grubym plikiem obrazów pod pachą. Kiedy otworzył teczkę i na podłodze zaimprowizował małą wystawę, od razu wiedziałem, że chcę, aby jego obrazy zostały w galerii. Nie mogłem uwierzyć, że ich autor ma tylko 24 lata i ciągle studiuje. Miałem do czynienia z rzadkim przypadkiem: twórczości wczesnej, która jest już dojrzała.
-
Grudzień 2002
Akwaria
Rok temu Darek Pala po raz pierwszy rozstawił sztalugi przed swoim domowym akwarium. Zamiast udać się w egzotyczną podróż lub choćby ponurkować w pobliskim oceanie, Darek po prostu zainstalował domowe akwarium z rybkami i zaczął malować to co w nim zobaczył.
-
Listopad 2002
Pod wulkanem
Wszechświat być może ciągle się powiększa, ale kosmos Adama Patrzyka już dawno skurczył się do bezpiecznych rozmiarów. Horyzont bytu wyznacza metraż jego kawalerki. W tych granicach Adam poprawia Dzieło Stworzenia.
-
Lipiec 2002
Wyschnięte jezioro
Malarz realista, w dodatku młody malarz realista, to dzisiaj brzmi trochę nieciekawie. Tomasz Karabowicz maluje to, co widzi, zawęża swoje artystyczne poszukiwania do dwóch tematów : portretu i martwej natury. Naznacza je swoim sposobem postrzegania i - osiąga ciekawe efekty.
Może się i ograniczam
- mówi -ale w tym moim ograniczonym obszarze potrafię wytyczyć sobie tyle celów, że wystarczy na całe życie. Moje tematy: martwa natura, portret są odwieczne
. -
Maj 2002
Pokazy lotnicze
Hawker Fury, Wściekła Furia – nazywała się tak trochę na postrach. W rzeczywistości miała delikatną konstrukcję. Dosiadający tej maszyny gentlemani malowali ją w kolorowe szachownice. Jakby nie służyła do walki, ale do wyścigów. Teraz, w czasach latających autobusów jej zgrabna sylwetka kojarzy nam się nostalgicznie: z czasami retro - Angielskiego pacjenta i Pożegnania z Afryką. Ale wówczas wydawała się futurystyczna. Elegancka i zimna. Piloci lubili Wściekła Furię, ale traktowali ją z respektem, uważając za samolot elitarny.
-
-
Luty 2002
Solapas de contratienda
Ciro Beltran ma coś, co jedni nazwą obsesją, inni powołaniem. Często mówi o ukrywaniu i odkrywaniu. Dąży do odkrycia prawdy, i to raczej tej przez duże P.
-
Wrzesień 2001
Miasta polskie. Prace z lat 1966-1969
Dwurnik namalował obraz Moje podwórko w 1985 roku po powrocie z rocznego stypendium w Niemczech. Po pobycie na Zachodzie tym boleśniej odczuwał kontrast pomiędzy europejskim poziomem życia i stylem wschodnioeuropejskim. Jego rodzinne miasteczko Radzymin było w jego obrazach symbolem tej wschodnioeuropejskiej anarchii, bezładu i bałaganu.
-
Lipiec 2001
Metamorfozy
Być artystą w naszych czasach to znaczy podróżować. Początkiem podróży Agnieszki była jej pracownia w rodzinnym domu w Gdyni. Dom stał na wysokim morskim brzegu. Pracownia, jak gabinety w romantycznych willach, miała okna z czterech stron świata. Wystarczyło mocniej się wychylić i wyruszyć w podróż.
-
Marzec 2001
Obrazy o ludziach
Oto lista zajęć, którym oddają się bohaterowie obrazów Mikołaja Kasprzyka: zabawa w berka, taniec, płoszenie ptaków, spacery po linie, skakanie przez skakankę, żonglerka.
-
Listopad 2000
Początek
Kiedy po raz pierwszy zobaczyłem autoportrety Aleksandry Waliszewskiej, namalowane na zniszczonych kawałkach tektury, miałem uczucie, jakbym zdmuchiwał kurz pokrywający prawdziwy skarb.
-
Grudzień 1999
Niebieski Ptak
Jestem człowiekiem zapracowanym i nietowarzyskim. Kiedy więc pewnego dnia rozpoznałem siebie w jednym z obrazów Kokoryna, byłem zaskoczony. Znaleźć się w obrazie Kokoryna to przywilej muzyków, wagabundów, knajpianych gawędziarzy i młodych dziewczyn – tak zawsze myślałem.
-
Listopad 1998
Pala adieu
Czy ostatnie obrazy Darka Pali zasługują na szczególną uwagę? A może wystawa Pala adieu jest kurtuazyjnym gestem pożegnalnym galerii wobec zaprzyjaźnionego artysty, który wyjeżdża za ocean?